SFI Manufacturing
Follow at
  • Home
  • Blog
  • SFI Manufacturing +
    • What is an SFI?
    • SFI Manufacturing
    • Partners
    • Birthplace for new projects
  • Research areas +
    • Multi-Material Products and Processes
    • Robust and Flexible Automation
    • Innovative and Sustainable Organizations
  • Publications +
    • Scientific publications
    • Newsletters
    • Annual Reports
    • White paper on industry policy
    • White paper on manufacturing trends
  • PhD and postdoc
  • Contact
  • Blog
  • Blog

SFI Manufacturing forskningsformidling i NRK P2

11/28/2018

 
Etter mange år med utflagging, er det de siste årene blitt flere bedrifter som har tatt produksjonen hjem til Norge igjen. Men hvordan skal man klare å produsere saker og ting i Norge og tjene penger på det, når lønningene fortsatt er en brøkdel i utlandet? Og hvor viktig er det at produksjonen ligger her?

I NRK P2s program Ekko i går var tema «Made in Norway: Hvorfor det?». PhD-stipendiat Henrik Brynthe Lund deltok i en debatt rundt tema «reshoring», med utgangspunkt i forskningen innenfor SFI Manufacturing. De andre deltakerne i debatten var Stein Lier Hansen fra Norsk Industri, og Trygve Hegnar fra Finansavisen.

Hør på det interessante programmet her
​
Picture

Kongsberg has entered into agreement to acquire Rolls-Royce Commercial Marine

11/28/2018

 
​The 6th of July 2018, Kongsberg Gruppen ASA entered into agreement with Rolls-Royce plc to acquire Rolls-Royce Commercial Marine, a world leading technology business within maritime operations.

The transaction is structured as an acquisition by Kongsberg of the marine products, systems and aftermarket services businesses carried out by subsidiaries of Rolls-Royce plc. The transaction does not include Bergen Engines nor Rolls-Royce's Naval Business.

​– The maritime industry has over the last years experienced demanding market conditions and even though there is still uncertainty we expect the market to be facing growth with technology and innovation being key drivers. For more than 200 years Kongsberg has been a pioneer for high technology industrial development with a long term perspective. The acquisition of Rolls-Royce Commercial Marine is in line with our growth ambitions”, says Eivind Reiten, Chair of the Board of Kongsberg.

Both Kongsberg Maritime Subsea and Rolls-Royce are part of the SFI Manufacturing consortium. 
​
Read more about the acquisition here (press release)
Picture
Geir Håøy, CEO of Kongsberg, and Tristan Halford-Maw, Deputy Director M&A Rolls-Royce. Foto: Kongsberg

Høstworkshop i SFI Manufacturing i lavvo og ved Oslofjorden

11/15/2018

 
Mandag 29. og tirsdag 30. oktober arrangerte vi høstworkshop i SFI Manufacturing i Horten. Det var den niende gang representanter fra Norges fremste forsknings- og bedriftsmiljøer innen vareproduksjon møttes til en to-dagers workshop, denne gangen for å diskutere teamet "Robust og fleksibel automatisering".

Mandag kveld var det samling i lavvoen på Tufte Gård, med 50 deltakere til en tverrfaglig workshop om forskningstematikken i SFI Manufacturing. I den koselige lyssatte lavvoen presenterte fagområdeledere de siste resultatene innenfor de tre forskningsområder. Vegen videre for senteret og eventuell revisjon av forskningstematikk ble også diskutert.

Forskningstematikk fremover
Senterleder Sverre Guldbrandsen-Dahl forklarte i sin innledning at SFI Manufacturing nå har vært operativt i tre år av åtte, og at den første runden med PhD'er nærmer seg avslutningen. Det skal rekrutteres 7 nye PhD'er og 2 nye PostDocs til neste halvdel. For å sikre god forskningskvalitet og gode resultater for senteret fremover, samler ledelsen inn innspill fra forskerne, bedriftene og fra de tre internasjonale medlemmene i Scientific Advisory Board: Günther Hörcher, Gerhard Goldbeck og Martin Kuhlmann.

Bedriftene har gitt innspill gjennom 1 til 1 møtene, som hvert år blir gjennomført på våren. På denne høstworkshopen samlet vi inn ytterligere innspill fra bedriftene. Innspillene vil bli bearbeidet av ledergruppen og lederne for de ulike arbeidspakkene. Konklusjonen på revisjon av forskningstematikken skal avgjøres innen 1. desember, slik at det også kan inkluderes i arbeidsplanen for 2019. 

Med målet klart for seg, samlet deltakere seg rundt forskjellige cafébord inndelt etter forskningsområde. Her kunne bedriftene komme med temaer som de mener bør settes fokus på i de neste årene, og hvordan forskningen skal kunne knyttes til disse. Kvelden ble avsluttet med tapas og et lite glass vin, etter et inspirerende foredrag av Aina Tufte, om hennes liv sammen med sin mann, roeren Olaf Tufte, og deres felles satsning til OL 2020.

Midtvegsevaluering
Dag to ble innledet med en statusoppdatering for senteret ved Sverre Gulbrandsen-Dahl. Han fortalte om arbeidet rundt midtvegsevalueringen, som blir et underlag til Forskningsrådet i valget mellom enten å avslutte støtten til programmet etter 5 år, eller å fortsette ut den fulle perioden av 8 år. I tillegg skal evalueringen gi råd rundt hvordan sentrene kan forbedres og videreutvikles. 

Kunngjøring av endelig resultat og evalueringsrapport planlegger hovedstyret i Forskningsrådet å legge frem i oktober 2019. En del av underlaget i prosessen er i tillegg til vår samlede rapport, årsplanen for 2019, rapporten fra Scientific Advisory Board og et evalueringsskjema som hver partner skal fylle ut før fristen 14. desember 2018. Her skal verdien av å være en del av senteret for hver partner beskrives. 

Engasjerte faglige presentasjoner
De faglige presentasjonene ble innledet av fagområdeleder Lars Tore Gellein, etterfulgt av seks spennende presentasjoner ved Marianne Bakken, Signe Moe, Katrine Seel, Lars Erik Wetterwald, Mathias Arbo og Jan Tommy Gravdahl, som i stafettpresentasjonen sin tok publikum med på en reise fra "robotic bin picking" og "batch size one assembly with robots", til "robotic assembly with CAD information" og "metal additive manufacturing by robot".

Vi fikk et spennende innblikk i arbeidet til forskere som er lidenskapelig engasjert i spørsmål som: Hvordan kan en bruke "deep learning" for å effektivt identifisere gripbare punkter på ikke-orienterte komponenter? Hvordan kan en realisere sikker, kollisjonsfri og effektiv baneplanlegging for en robot? Hvordan bygger vi opp en systemarkitektur og verktøy for å løse utfordringen knyttet til robotisert montasje ned på "batch size one"? Hvilke utfordringer ligger i koblingen mellom den perfekte, veldefinerte digital tvilling og den fysiske verdenen? Og hvordan kan additiv tilvirkingsteknologi kombinert med robotikk muliggjøre produksjon av større komponenter?

Vertsbedriften Kongsberg Maritime Subsea
Etter en god pause hvor deltagerne fikk strekke på bena stod bedriftspresentasjonene fra vertsbedriften Kongsberg Maritime Subsea for tur. Kongsberg Maritime Subsea leverer systemer for posisjonering, overvåking og navigasjon til handelsflåte og offshore installasjoner, som for eksempel satellittnavigasjon, skips- og prosessimulatorer og hydroakustikk. Deres mest kjente produkt er systemer innen dynamisk posisjonering av maritime fartøyer, hvor bedriften er markedsledende. Produksjonsanlegget ligger rett ved Oslofjorden, og har ca. 400 medarbeidere (hele Kongsberg Maritime gruppen har ca. 2 000 medarbeidere totalt).

Vice President - Supply Chain Kjell Gjestad gav oss et innblikk i subsea-markedet, og den viktige rollen leverandørene har i hverdagen til vertsbedriften. 80 % av hva de gjør, er i samarbeid med deres leverandører. Deres kunder jobber under tøffe forhold, og det betyr at de krever det beste, noe som de ikke får til uten sine leverandører. Kjell fortalte også om arbeidet innenfor Lean, som er en viktig bærebjelke i bedriftens forbedringsprogram. Stian Johansen, Jonas Eriksson, Svein-Erik Rogneflåten og Morten Onshuus supplerte med presentasjoner om blant annet bedriftens utfordringer innen automatisering (stor og variert produktmiks, korte/lange ledetider og forskjellige markeder), som fungerte som innspill til gruppearbeidet litt senere på dagen.

Takk for oss!
Etter en herlig lunsj i den historiske kongesalen hos Sjømilitære Samfund, fikk vi en spennende omvisning hos teknologibedriften Kongsberg Maritime Subsea. – Veldig imponerende, var kommentaren til flere av deltakerne, da de tok av sine hvite vernejakker etter omvisningen igjen. Workshopen ble avsluttet med gruppearbeid rundt vertsbedriftens utfordringer sett i sammenheng med forskningstematikk, og presentasjoner i plenum. Etter en glad og rungende applaus fra deltakerne var årets høstworkshop slutt.

Video - SFI Manufacturing høstworkshop 2018

Nyhetsbrev - Forskningsområdet "Robust og fleksibel automatisering"

    Categories

    All
    Newsletter
    Partners
    PhD And Postdoc
    Research Area 1
    Research Area 2
    Research Area 3
    Workshops

    Archives

    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    April 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    March 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    June 2015

    RSS Feed

Picture
Copyright © 2022 – Site is hosted by SINTEF Manufacturing